מידע מקצועי

מידע מקצועי

סיבים:

קיימים שלושה סוגי סיבים:

סיבים מן החי:

משי וצמר.

סיבים צלולוזים (מן הצומח):

כותנה, פשתן וסיבים "מעורבים" אשר מורכבים מחומרים שמקורם מהצומח והם מעורבבים עם פולימרים שונים. ויסקוזה ואצטט הם סיבים מסוג זה. בשנים האחרונות החלו לפתח בדים מסויה ותירס שתכונותיהם דומות לפוליאסטר.

סיבים סינטטיים:

סיבים אשר מורכבים מחומרים סינטטיים בלבד: פוליאסטר ניילון, מיקרו פייבר.

חוטים:

מהסיב טווים חוט, איכות החוט נקבעת על פי אורכו וחוזקו של הסיב קיימים חוטים שהם יחידה אחת בפני עצמה - פילמנט.

חוט משי הוא פילמנט מן החי, פוליאסטר וויסקוזה הם פילמנטים מעשה אדם. המיוחד בפילמנטים היא היכולת של האדם לשלוט בצורתו המיקרוסקופית של הסיב וכך ליצור סיבים בעלי תכונות שונות כמו מיקרו פייבר מנדף נוזלים.

בדים:

תכונות הבד הן נגזרת של החומר ממנו הוא מורכב (סיב סינטטי, מן החי או מן הצומח) ומדרך הייצור שלו. קיימות שלוש טכניקות ליצירת בדים:

אריגה:

חוט הערב עובר לסירוגין מעל ומתחת לחוט השתי. חוטי השתי מושחלים בנול שמרים את החוטים לסרוגין.

סריגה:

בדים סרוגים מכילים שורות מקבילות של חוט, השורות מחוברות באמצעות לולאות קשורות שבהן לולאות קצרות משורה אחת כרוכות סביב לולאה מהשורה השניה. בלתי ארוג): קבוצה זו מכילה בדים שנעשו בטכניקה שונה מאריגה

בלתי ארוג (Non woven)

או סריגה. את סיבי הצמר "מסבכים" באמצעות סבון מים וגלגול הסיבים. מגבונים לחים נוצרים על ידי המסה של חלק מהסיבים במגבון.

דפוס משי הינה טכניקת אמנות עתיקה שמקבלת מקום חשוב בעולם העיצוב המודרני.

דפוס המשי המקורי נעשה בעבודת יד ולכן ניתן להגיע עם טכניקה זו לתוצרים יחודיים מרגשים ואישיים לכל מעצב. בטכניקת דפוס המשי משתמשים בנייר ובבד אנו נתמקד בהדפסה על בד ובחומרים והכלים שדרושים לכך.

לפניכם רשימת מושגי יסוד בדפוס משי:

1. גלופה: מסגרת, רצוי אלומיניום, שעליה מתוחה רשת פוליאסטר.

2. רשת: רשת פוליאסטר בעלת צפיפויות שונות בהתאם לדיוק ההדפסה.

3. אמולסיה: חומר צילום רגיש לאור המשמש לצילום רשת.

4. חסימת הרשת: את הרשת ניתן לחסום בחומרים שונים ובטכניקות שונות ליצירת הדפס .

5. מגב: מגב גומי עם ידית אלומיניום המשמש להעברת הצבע דרך הרשת אל הבד.

6. צבעים: ישנם סוגי צבעים שונים ומגוונים אנו ניגע בעיקריים:

  • פסטה: הפסטה היא סוג של דבק על בסיס מים המותאם לבדים היתרון הגדול של הפסטה הוא ביכולתו להדבק לכל בד ללא תלות במרכיביו .
  • פסטה שקופה: פסטה בעלת מרקם שקוף המיועדת לבדים בהירים וניתן ליצור איתה מראה שכבות מדהים על הבד . הפסטה הזו לא מיועדת לבדים כהים וגם לא נראית עליהם.
  • פסטה אטומה: פסטה בעלת מרקם חלבי מיועדת בעיקר לבדים כהים אך ניתן להדפיס איתה גם על בדים בהירים ולקבל טקסטורה בולטת ושונה מהטקסטורה של הפסטה השקופה . בפסטה אטומה לא ניתן ליצור מראה שכבות.
  • פסטה מתנפחת: כשמה כן היא , מתנפחת ויוצרת בליטות בצורות שנבחר על הבד.

צבעי פיגמנט: אלו פיגמנטים שצובעים את הפסטה ומאפשרים לנו להגיע לכל צבע שנרצה . משתמשים באותם פיגמנטים עבור פסטה אטומה ועבור פסטה שקופה אך הצבעים המתקבלים משתנים בן פסטה לפסטה.

  • פלסטיסול: צבעים לבד על בסיס טינר , מתנהגים שונה מצבעי המיים גם מבחינת צורת עבודה וגם מבחינת הטקסטורה על הבגד.
  • פוייל /פלוק: צבעים מטלים כסף וזהב
  • דיסצ'רג': פסטה אשר גורעת מצבע הריאקטיב (בדומה לאקונומיקה) ועובדת עם בדים צלולוזים.
  • ריאקטיב: צבען שמתאים לבדים צלולוזים (מן הצומח). ניתן לצבוע איתו בדים או לערבב עם פסטה ריאקטיב ולהדפיס. הריאקטיב נקשר כימית ולכן נחשב לצבען העמיד ביותר.

משחת הצריבה משמשת ליצירת אפקטים של צריבה על כותנה, ויסקוזה ותערובות שלהם עם פוליאסטר.

האפקט מתקבל על ידי הוספת חומר חומצי, הדפסה, יבוש, טיפול בחום וכביסה. בזמן התהליך החם, סיבי הצלולוזה הבאים במגע עם החומר החומצי מתפרקים, ובכביסה הם נשטפים.

כאשר מבצעים התהליך על בדי כותנה , באזור המגע בחומר החומצי נוצר חור, וכאשר הטיפול הוא בבד פוליאסטר כותנה, תישאר באזור המודפס רשת עדינה יותר של הפוליאסטר, ויתקבל מראה דמוי תחרה.

מפרט:

מראה - משחה צמיגה בגוון חום.

הרכב כימי - משחה מימית המכילה מסמיכים נוניונים, תוספים היגרוסקופיים וחומרים פעילי שטח נוניונים ואניונים.

צמיגות - 60 -50 (dPa.S)

pH - 5 - 6.5

מסיסות - מתערבב במים בכל יחס.

אחסון - לאחסן במקום קריר, באריזה סגורה.

תכונות ושימושים:

העבודה עם צריבה היא מורכבת ומרתקת כאחד . תכונות ושימושים עם חומר זה נלמד בקורס הדפסה בחומרים מתקדמים.

אופן השימוש:

יש להשתמש במשחת הצריבה המוכנה ביום הכנתה,לאחר אחסון של מספר ימים הצמיגות משתנה ויש לבדוק התאמתה לתהליך הצריבה.

הדפסה / מריחה:

יש להשתמש בגלופות העומדות בחומצות. יש להקפיד על החדרה עמוקה של משחת הצריבה, בכדי לאפשר הסרה מלאה האזור המודפס.

יבוש:

לייבש בטמפרטורה נמוכה מ- 100°c

תהליך הצריבה:

האזור המודפס מקבל גוון צהבהב עד חום בהיר.

* כאשר יש צורך בהדפסת פיגמנטים בשילוב עם דפוס צריבה, מתעוררת בעיה של קיבוע צבעי הפיגמנט שדורש חום גבוה יותר וזמן ממושך יותר מזה שמומלץ לתהליך הצריבה.

לאור זאת מומלץ להוסיף למשחת הפיגמנט חמר המאפשר קיבוע מלא של צבעי הפיגמנט בשילוב עם תהליך הצריבה.

משחת הדפסה מימית מוכנה להדפסת פיגמנטים על בדי טקסטיל ועל בגוד בשיטת דפוס משי עם גלופות רשת.

המוצר מכיל את כל המרכיבים הנחוצים להדפסת פיגמנט: בינדר רך, מסמיך, מצליב, מרכך ותוספים מונעי דימום בכדי לקבל הדפסה איכותית עם קווי מיתאר ברורים וחדים.

מפרט:

מראה - משחה צמיגה לבנה.

הרכב כימי - משחה מימית המכילה פולימרים אקריליים, חומרים פעילי שטח, חומרי הסמכה, פולימר סיליקוני,חמר הצלבה, מונעי קצף וחומרי שימור.

מבנה יוני - נון יוני / אניוני.

צפיפות 1.00 -1.02 - גרם / סמ"ק

צמיגות -( 75 - 85 (dPa.S

מסיסות - מתערבב במים.

(10%) pH - 8.5 - 7

התאמה - לא לערבב עם מלחים, חומרים קטיונים, מתכות כבדות, חומצות ובסיסים חזקים.

אחסון

1. המוצר רגיש לקפאון. במידה וקפא המוצר אינו מתאים לשימוש.

2. אחסן במקום קריר ובאריזות סגורות.

3. זמן תפוגה מומלץ: לפחות 6 חודשים מיום האספקה.

תכונות ושימושים

מתאים להדפסה של כל סוגי דיספרסיות פיגמנטים מימיים. רצוי להשתמש בדיספרסיות נון-יוניות שאינן גורמות לירידת צמיגות המשחה.

מתאים להדפסה על בדי הטקסטיל שיש להם יכולת ספיגה של משחות מימיות ושיכולים לעמוד בתהליכי קיבוע בחום (150-160?c במשך 3 דקות).

מתאים להדפסה עם מכונות הדפסה שטוחות ורוטטיביות. המוצר מתאים להדפסה גם עם רשתות עדינות ביותר.

ההדפסים המיוצרים עם פסטה שקופה הם בעלי מגע רך, ויש להם יציבויות טובות לכביסה ולשפשוף יבש ורטוב.

המוצר מכיל תוספים המונעים סתימת רשתות הדפוס גם לאחר זמן הדפסה ממושך.

המוצר מכיל תוספים מיוחדים למניעת דימום גם בהדפסה על בדים סינטטיים, ומאפשר קבלת הדפס חד עם גבולות מיתאר ברורים.

אופן השימוש

הוסף ל- פסטה השקופה את הכמויות הנחוצות של פיגמנטים לקבלת הגוון הרצוי (לא להשתמש בכמות העולה על 5% פיגמנט).

ערבב את הפיגמנטים במשחה עם מיקסר מהיר. יש להשתמש במיקסר מיוחד למשחות צמיגות במהירות של 1500-1000 סיבובים לדקה.

הדפס, יבש והעבר לקיבוע (פיקסציה) בתנור בטמפרטורה של 150?c למשך 3-5 דקות. ניתן לקצר זמן הקבוע על ידי העלאת הטמפרטורה. ב- 180?c זמן

הקבוע הנדרש הוא 1-1.5 דקות. בעת העלאת טמפרטורת הקיבוע יש לקחת בחשבון שרקעים לבנים עלולים להצהיב, ויש צורך לערוך ניסוי מוקדם.

במידה ויש צורך להעלות צמיגות המשחה יש להוסיף 0.2-0.5% מסמיך.

במידה ויש צורך להוריד צמיגות המשחה, ניתן לדלל עם מים עד לכמות של 10% מים על משקל המשחה. אפשר גם להוריד הצמיגות על ידי הוספה של

כמויות קטנות של תמיסת מלח בישול (NaCl) : 0.5-2 גרם לק"ג משחה.

לאחר הדפסה עם פסטה שקופה יש לשטוף ולנקות את רשתות ההדפסה בזרם מים חזק לסילוק שאריות המשחה ומניעת התייבשות וסתימת הרשתות.

שאריות של משחות הדפסה המכילות צבע יש לאחסן באריזות סגורות, וניתן להשתמש בהן שוב. לאחר אחסון ממושך של שאריות, רצוי לערבב שוב ולסנן לפני השימוש.

פסטה פנינית היא משחת הדפסה המכילה דיספרסיה מרוכזת של פיגמנט היוצרים אפקט בגווני פנינה. נתן לגוון המוצר בפיגמנטים לקבלת הדפסי פנינה צבעוניים והדפסים בגווני "כסף" ו"זהב". המוצר מיועד להדפסה על בדי טקסטיל ועל בגוד לבן או צבעוני בשיטת דפוס משי עם גלופות רשת.

ניתן גם להדפיס או להבריש המוצר על פריטי ביגוד ועל מוצרי ג'ינס לקבלת אפקטים מיוחדים.

בנוסף על פיגמנט פנינה המוצר מכיל את כל המרכיבים הנחוצים להדפסת טקסטיל: בינדר רך, מסמיך, מצליב, ומרכך.

מפרט:

מראה - משחה צמיגה בגוון שנהב.

הרכב כימי - דיספרסיה מימית של פיגמנטים אנאורגנים, פולימרים אקריליים, חומרים פעילי שטח, חומרי הסמכה, פולימר סיליקוני,חמר הצלבה, מונעי קצף

וחומרי שימור.

מבנה יוני - נון יוני / אניוני.

צפיפות - 1.1 גרם / סמ"ק

צמיגות - 65 - 75 (dPa.S)

מסיסות - מתערבב במים.

pH - 6.5 - 7.5

התאמה - לא לערבב עם מלחים, חומרים קטיונים, מתכות כבדות, חומצות ובסיסים חזקים.

אחסון

1. המוצר רגיש לקפאון. במידה וקפא המוצר אינו מתאים לשימוש.

2. אחסן במקום קריר ובאריזות סגורות.

3. זמן תפוגה מומלץ: לפחות 6 חודשים מיום האספקה.

תכונות ושימושים

פסטה פנינית הינה משחת הדפסה המיועדת להדפסת גווני שנהב מבריק וגווני פנינה צבעוניים ומבריקים על בדים לבנים וצבעוניים.

ניתן לגוון המוצר עם פיגמנט שחור לקבלת הדפסים הדפס בגוון "כסף".

ניתן לגוון המוצר בפיגמנטים מסדרת אבקולור צהוב, אורנג וחום לקבלת הדפסים בגווני "זהב".

מתאים להדפסה על בדי הטקסטיל שיש להם יכולת ספיגה של משחות מימיות ושיכולים לעמוד בתהליכי קיבוע בחום (150-160°c במשך 3 דקות).

מתאים להדפסה עם מכונות הדפסה שטוחות ורוטטיביות. המוצר מתאים להדפסה עם רשת עד בעדינות של 43 (שטוח) או רשת 60 (רוטטיבי).

ההדפסים המיוצרים עם פסטה פנינית הם בעלי מגע רך, ויש להם יציבויות טובות לכביסה ולשפשוף יבש ורטוב.

המוצר מכיל תוספים המונעים סתימת רשתות הדפוס גם לאחר זמן הדפסה ממושך.

להדפסים עם פסטה פנינית יציבות טובה מאוד, המוצר אינו עובר חמצון ולהדפס על הבד יש יציבות טובה ולא ישחיר או יקבל גוון ירוק במגע עם מים או זעה,

וזאת בניגוד להדפסים עם משחות המבוססות על ברונזה ואלומיניום

אופן השימוש

הוסף לפסטה את הכמות הנחוצה של פיגמנט לקבלת הגוון הרצוי (לא להשתמש בכמות העולה על 3% פיגמנט .

ערבב את הפיגמנטים במשחה עם מיקסר מהיר. יש להשתמש במיקסר מיוחד למשחות צמיגות במהירות של 1500-1000 סיבובים לדקה. לאחר ערבול

הפיגמנטים באופן אחיד יש לסנן המשחה ברשת סינון עדינה.

הדפס, יבש והעבר לקיבוע (פיקסציה) בתנור בטמפרטורה של 150°c למשך 3-5 דקות. ניתן לקצר זמן הקבוע על ידי העלאת הטמפרטורה. ב- 180°c זמן

הקבוע הנדרש הוא 1-1.5 דקות. בעת העלאת טמפרטורת הקיבוע יש לקחת בחשבון שרקעים לבנים עלולים להצהיב, ויש צורך לערוך ניסוי מוקדם.

במידה ויש צורך להעלות צמיגות המשחה יש להוסיף 0.2-0.5% מסמיך .

לאחר הדפסה עם יש לשטוף ולנקות את רשתות ההדפסה בזרם מים חזק לסילוק שאריות המשחה ומניעת התייבשות וסתימת הרשתות.

שאריות של המוצר יש לאחסן באריזות סגורות, וניתן להשתמש בהן שוב. לאחר אחסון ממושך של שאריות, רצוי לערבב שוב ולסנן לפני השימוש. גיהוץ האזור המודפס מאפשר קבלת גוון מבריק יותר.

תפר קיבוע- מתבצע בתחילת פעולת התפירה ובסיומה. על מנת לגבות את התפר ולחזק אותו. יש להתקדם שלושה תכים קדימה, שלושה תכים אחורה ושוב שלושה תכין קדימה.

תפר חיזוק- נועד לחזק ולקבע את התפר הקיים המחבר את הגזרות יחד. מתבצע כ2-3 מ"מ מקו התפר הקיים על צידו הימני של הבד. תפר זיג זג משמש לגימור קצוות הבד בהיעדר מכונת אוברלוק, לרקמות שונות ואפליקציות. ניתן לכוון את אורכו, רוחבו וצפיפות התפר.

תיפור/תפר קישוט- תפר דקורטיבי שנועד להיראות. ניתן לבצע בחוטים שונים ובצבעים שונים. בדר"כ נעשה באמצעות קו ישר אך ניתן לגוונו.

הכלבה- מיועד להצמדת חלקי הבד עד שייתפר התפר האמיתי. יש להעביר את החוט דרך הבד למעלה ולמטה ללא חזרות. שימושי להפניית עיבודים ולמיקום המכפלת.

מתפר- נועד להצר את הגזרה כך שתיהיה מונחת על הגוף בצורה הטובה ביותר. מתפרים קיימים באורכים שונים ובמקומות שונים על גבי הגזרה.

אימרה- שולי הבד. הנחת הגזרות אמורה להתבצע במקביל לשולי האימרה.

חוט ישר- מסמן את כיוון שתי הבד המונח מקביל לאימרה. כשהגזרה אמורה להיות על קפל הבד הקו החוט הישר יהיה קו הקיפול.

סרט אלכסון- סרט הגזור באלכסון בעל גמישות. משמש לגימור וקישוט קצוות הבד. מתאים לתפרים ישרים ומעוגלים. קיים בגדלים וצבעים שונים. ניתן להכין רצועות סרט אלכסון מכל בד בהתאם לבד כשחיתוך הבד יעשה באלכסון.

גומי ציפקה- גומי דק המשמש ליצירת כיווצים על הבד. יש לסלול את הגומי בבוכנת המכונה ולתפור כרגיל תוך כדי יצירת קווים מקבילים.

מכפלת- משמש לעיבוד וגימור שולי הבד. יש לקפל ולגהץ את שולי הבד, לפי האורך הרצוי כלפי צד שמאל פנימה ולתפור. ניתן לתפור באוברלוק לניקוי שולי הבד או לבצע קיפול כפול כדי לקבל מכפלת נקייה.

עיבוד- רצועות בד הגזורות באופן חופף בצורתן לשולי הבד אותו רוצים לעבד. המטרה היא לסגור את קצוות הבד בצורה נקייה לקבלת גימור יפה. העיבוד משמש למחשופים, צווארונים, כיסים ועוד.. לעתים מדביקים פליזלין על גבי העיבוד להקשחתו. חיבור העיבוד לבד ימין על ימין.

פליזלין- נועד לחזק ולייצב את הבד. ישנם סוגים שונים של פליזלין כגון ניירף בד, בצבעים שונים. הפליזלין בעל שני צדדים, האחד מבריק ומחוספס- אותו מגהצים לגזרת הבד הרצויה להדבקת החלקים, חשוב להקפיד להשתמש הפליזלים בהתאמה לגוון הבדים: לאריגים בהירים יש להשתמש בפליזלין לבן, ואילו לאריגים כהים יש להשתמש בפליזלין בגוון כהה- שחור/אפור.

אוברלוק- OVER- מעל LOCK-נעילה. מיועד לניקוי ועיבוד שולי הבדים הנוטים להיפרם ומיישר את הבליטות שנוצרות מעצם גזירה לא ישרה ונותן תוצאה נקייה ומסודרת.נתפר בימין הבד. יש להקפיד לבצע את התפר סמוך לסכין המכונה וברציפות לאורך הקו.במידה ויש צורך לסובב את הבד, כמו בפינה או בקו מעוגל, חשוב להרים את רגלית האוברלוק כאשר המחט בתוך הבד לסובב, להפנות את הבד ולהמשיך עד לנקודת הסיום.

צד ימין של הבד- הצד החיצוני והיפה של הבד.

צד שמאל של הבד- הצד הפנימי של הבד.

סימון/פיק בגזרה- מציין נקודת ציון על הגזרה כגון: מיקום רוכסן, מיקום כפתור, מיקום הכיס, קפל בד, אמצע גזרה, חוט ישר, מתפרים, מיקום חלקים שונים על הגזרה ועוד. בזמן התפירה יש לעקוב אחר הפיקים על מנת לבצע את תהליך התפירה ללא טעויות. יש להניח את הגזרות על פי הסימנים והפיקים בהתאמה.

סימון- סימון נקודות הציון של מיקום הפריטים בגזרה כמו מתפר, מיקום כיסים ועוד.. בדרך כלל נהוג לסמן על צד שמאל של הבד. העברת הסימונים ליצוד הימני של הבד תיעשה בעזרת נעיצת סיכה במיקום הסימון בבד וסימון בגיר/טוש מחיק.

קפל בד- קיפול הבד לאורכו/רוחבו לפי הצורך כאשר צד ימין מונח בפנים והאימרה מונחת על האימרה. יש להניח את הגזרה על קפל הבד עפ"י הסימון.

תפר השכבה- מפנים את התפרים לכיוון העיבוד או לכיוון הפנימי של הבד. על מנת לקבע את תוספת התפר ולקבל גימור יפה. מתבצע כ-1 מ"מ מקו התפר הקיים על צידו הימני של הבד.

תך תפירה- תך זמני המיועד להצמדת חלקי בד עד שייתפר התפר האמיתי. נוח למדידת בגדים יותר מחיבור סיכות. כמו כן, יתרונו הוא שאין סכנה כי ישבור את מחט מכונת התפירה. כדי לתפור תך זה יש לתפור את החוט דרך הבד למעלה ולמטה ללא חזרות. קל למשוך את החוט החוצה בסיום השימוש בתפר. שימוש נוסף הוא לצורך כיווץ בד, כאשר יש לכווץ רק צד אחד של חלקי הבד המוצמדים.

איך מודדים:

יש להיעזר בסרט מידה ולוודא שבזמן המדידה הסרט לא צמוד מדי או רופף מדי על הגוף ולכן יש להשאיר רווח של אצבע בין הסרט לגוף בכל זמן המדידה. בזמן המדידה יש לעמוד ישר כשהזרועות ישרות לצד הגוף.

היקף חזה- יש להניח את סרט המידה מאוחרי הגב ולהעביר קדימה אל מעל החזה.

היקף מותן- יש להניח את סרט המידה סביב המותן הטבעי- החלק הצר ביותר במותן.

היקף האגן- יש להניח את סרט המידה סביב האגן. על חלקו המלא/רחב יותר.

טבלת מידות