בטח כבר קרה לכם, שקניתם בד, בד שנראה ממש יפה ומרשים בחנות, או באינטרנט. אבל כשהתחלתם ללבוש אותו, משהו לא הסתדר לכם: הבד לא נופל טוב על הגוף, אתם מזיעים מדי בקיץ, שקוף לכם מדי, או אפילו מגרד על העור. אז איך נמנעים מלעשות את הטעויות האלה בעיצוב בגדים? איך בוחרים את סוג הבד המתאים ביותר לעיצוב הבגד?

התאמה בין סוג הבד לסוג הבגד – הכל נמצא במאפייניםמשחקים עם בדים - איך מתאימים בד לסוג בגד?

קיימים אינספור סוגי בדים בעולם, אבל לכל בד יש מאפיינים בולטים יותר, או פחות, שמעידים על מידת ההתאמה שלו לבגדים מסוגים מסוימים:

בדים לחולצות – רכים, שקופים, נעימים, גמישים

גם אם נשים לרגע בצד את חולצות הטריקו, בדים לחולצות, בעיקר בישראל, מאופיינים ברכות, גמישות ונעימות. תכונות המאפשרות לעצב חולצות שמתאימות את עצמן לצורת הגוף, נשפכות ויוצרות תחושה נעימה על העור. חלק מן הבדים לחולצות הם גם שקופים, חלקם שייכים למשפחת הסריגים וחלקם למשפחת האריגים והם מתאימים בעיקר לחולצות יומיומיות פשוטות, או חולצות לאירועים קלילים, כמו בד קרפ למשל, או וואל הודי. חולצה למטרות פורמליות וייצוגיות יותר, יכולה להיות מיוצרת גם מבד יותר נוקשה ומחויט, כמו פרקל לייקרה למשל, או פיקה.

מכנסיים – מג'ינס ועד למראה מחויט

מכנסיים, בעיקר מכנסי גברים, מאופיינים בגזרה ישרה, אחידה ופשוטה, שלא מצריכה גמישות מיוחדת. להיפך – במקרים רבים, ככל שהבד נוקשה יותר, כך המכנס נראה יפה יותר, בהתאם לסגנון העיצוב. משום כך, לעיצוב מכנסיים ליום יום, מקובל להשתמש בבדים נוקשים, כמו ג'ינס, דקרון ודריל. לעיצוב מכנסי טרנינג וספורט, אפשר להשתמש בפוטר ואילו למכנסי ספורט אלגנט, אפשר להשתמש בבדים כמו קורדרוי, קנבס ואפילו בייבי דריל. לעומת זאת, ליצור מכנסיים לחליפות יוקרה, משתמשים בבדים יקרים כמו משי, צמר, קשמיר וכן הלאה.

שמלות ערב – עולם של בדי יוקרה

אחד היתרונות בעיצוב שמלות ערב הוא האפשרות להשתמש במגוון עצום של בדים נפלאים – סריגים או אריגים, גמישים ונשפכים, או מעט נוקשים ומחויטים. כאשר מתאימים בצורה נכונה את סוג הבד לסגנון העיצוב של השמלה – השמים הם הגבול. החל בבד קרפ, המאפשר ליצור שמלות נשפכות, קלאסיות שנעים ללבוש וכלה בבד חרוזים עם דוגמאות מרהיבות, שיכול לשדרג אפילו שמלה בגזרה פשוטה ולהפוך אותה לפריט לבוש יוקרתי. או לחילופין בד ג'קרד מתאים לשמלות מחויטות, בגלל הנוקשות הקלה שלו, לעומת בד תחרה שאחד המאפיינים העיקריים שלו הוא הרכות והגמישות שלו.

לסיכום,

בדים הם עולם שלם של אפשרויות – מרקמים, תחושות, חומרי גלם, דוגמאות ומחירים… הכל נתון לבחירה של המעצבים. אך כדי ליצור את הבגד המושלם, מעצב טוב חייב להכיר את סוגי הבדים שהוא עובד איתם ולהבין – איך מתאימים את הבגד לבד ולהיפך.